MENSCHEN-WORTE

MENSCHEN-WORTE
een theatraal concert rond de gedichten van Hans Arp

eflyer front Menschen-Worte

De voorstelling MENSCHEN- WORTE is ontstaan door nauwe samenwerking tussen de vier uitvoerende musici, componiste Astrid Kruisselbrink en regisseur Marc Pantus. Wij hebben dit theatrale concert gezamenlijk gecreëerd in een coproductie van Stichting Knars en het Kröller-Müller Museum, voor het jubileum van 100 jaar De Stijl.

In 1916 vierden Hans Arp en zijn vrienden met literaire en muzikale uitvoeringen de geboorte van het Dadaïsme. Ze initieerden optredens met muziek, gedichten, performances en dans in de avant-gardistische sociëteit ‘Cabaret Voltaire’ in Zürich. Ze traden op in een zaal gevuld met werken van eigentijdse kunstenaars, zoals Picasso, Macke en Modigliani. Niet lang daarna raakte Arp door zijn vriendschap met Theo van Doesburg ook betrokken bij de kunstenaarsgroep De Stijl. Van Doesburg organiseerde Dada voorstellingen in Nederland en publiceerde regelmatig gedichten van Arp in het tijdschrift De Stijl.

Onze voorstelling is gebaseerd op Arp’s gedichten Menschen en Worte, die op filosofische, humoristische, soms melancholische of satirische wijze mensen en hun woorden beschrijven. Wij nemen het publiek mee in de kleurrijke gedachtewereld van Hans Arp en geven in een collageachtige uitvoering vorm aan een eigentijds ‘Cabaret Voltaire’.

eflyer back Menschen- Worte

Speellijst