MENSCHEN-WORTE

MENSCHEN-WORTE
een theatraal concert rond de gedichten van Hans Arp

eflyer front Menschen-Worte

Komisch, bijtend, filosofisch en ontroerend… in de voorstelling Menschen-Worte, gebaseerd op het poëtische werk van Hans Arp, wordt het absurde van het menselijk bestaan gevierd. Samen met componiste Astrid Kruisselbrink en regisseur Marc Pantus brengen vier musici de humoristische en beeldende gedichten van kunstenaar Hans Arp op speelse wijze tot leven. Woorden worden klank en musici worden personages, in deze intieme voorstelling waarbij het publiek wordt meegesleept naar de tijd van Dada en De Stijl van 100 jaar geleden.

De Duits-Franse beeldhouwer, schilder en dichter Hans Arp (1886-1966) was een van de meest innovatieve en invloedrijke kunstenaars van de Europese avant-garde. In 1916 vierden Hans Arp en zijn vrienden met literaire en muzikale uitvoeringen de geboorte van het Dadaïsme. Ze initieerden optredens met muziek, gedichten, performances en dans in de avant-gardistische sociëteit ‘Cabaret Voltaire’ in Zürich. Ze traden op in een zaal gevuld met werken van eigentijdse kunstenaars, zoals Picasso, Macke en Modigliani. Niet lang daarna raakte Arp door zijn vriendschap met Theo van Doesburg ook betrokken bij de kunstenaarsgroep De Stijl. Van Doesburg organiseerde Dada voorstellingen in Nederland en publiceerde regelmatig gedichten van Arp in het tijdschrift De Stijl.

Onze voorstelling is gebaseerd op Arp’s gedichten Menschen en Worte, die op filosofische, humoristische, soms melancholische of satirische wijze mensen en hun woorden beschrijven. Wij nemen het publiek mee in de kleurrijke gedachtewereld van Hans Arp en geven in een collageachtige uitvoering vorm aan een eigentijds ‘Cabaret Voltaire’.

In het Kröller-Müller Museum is van 20 mei t/m 17 september 2017 een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk te zien: The poetry of forms.

De poëzie van Hans Arp

Arp zei zelf, dat als hij had moeten kiezen had hij voor het schrijverschap gekozen, terwijl zijn beeldend werk bekender is dan zijn poëzie, vooral in Nederland. Er was tot nu toe nog geen bundel van zijn gedichten in het Nederlands uitgegeven. Theo van Doesburg heeft 100 jaar geleden poëzie van Arp gepubliceerd in het ‘Stijl’- tijdschrijft, een mooie aanleiding om de gedichten in 2017 weer onder de aandacht te brengen. Speciaal voor de voorstelling Menschen-Worte verscheen de dichtbundel Zingend blauw met poëzie van Hans Arp in een Nederlandse vertaling van Ria van Hengel (Uitgeverij Vleugels).

Het bijzondere aan de poëzie van Hans Arp is de dadaïstische speelsheid die altijd samengaat met een diepere laag. Arp zegt daarover zelf: “Mijn gedichten zijn zinloos, maar ze zijn geen onzin”. Tegelijkertijd ligt zijn experimentele taal door de klanken en het ritme vanzelf al dicht bij muziek.

De bundel is verkrijgbaar bij de voorstelling.

Mini-festival in Amsterdam

Ter afsluiting van de tournee door Nederland vindt op 12 & 13 december een mini-festival plaats in Ostade A’dam met een lezing door Anna Ostrovskaja (kunsthistoricus) op 12 dec,  een vraaggesprek door Marc Pantus met Ria van Hengel (vertaalster gedichten Arp) op 13 dec, kunst van leden van sociëteit Arti et Amicitiae en uiteraard de voorstelling Menschen-Worte.

Op 19 december vindt de laatste voorstelling plaats in het prachtige gebouw van kunstsociëteit Arti et Amicitiae.

Speellijst 2017

Di 23 mei 20.30 uur Splendor (try-out) Amsterdam
Za 27 mei 15.00 uur Kröller-Müller Museum première Otterlo
Zo 28 mei 16.30 uur Villa Mondriaan Winterswijk